Program Czyste Powietrze
Program powstał z myślą o obniżeniu emisji zanieczyszczeń i pyłów związanych ze spalaniem paliw w domach jednorodzinnych. Głównym celem programu jest wymiana starych i niewydajnych pieców, najczęściej węglowych na takie, które napędzane są paliwami stałymi. Dodatkowo program obejmuje też docieplenie budynku, które poprawia wydajność energetyczną domu, a co za tym idzie zmniejsza całkowite zużycie energii. Dzięki takim rozwiązaniom nie tylko mamy szanse poprawić jakość powietrza którym się otaczamy, ale także zmniejszyć ilość wydatków na energię oraz zwiększyć domowy budżet.
Kto może wnioskować?
-
Osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą,
-
Właściciel/współwłaściciel budynku, który został oddany do użytkowania,
-
Osoba której dochód za poprzedni rok rozliczeniowy nie przekroczył 100 tys. zł,
-
Właściciel/współwłaściciele budynku, w którym lokal użytkowy nie przekracza 30% powierzchni całkowitej budynku,
-
Właściciel/współwłaściciel domu wolnostojącego albo budynku w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej.
Ile można uzyskać dotacji?
-
30 000 zł dla podstawowego poziomu dofinansowania,
-
37 000 zł dla podwyższonego poziomu dofinansowania,
-
69 000 zł dla najwyższego poziomu dofinansowania.
CZAS NA ZREALIZOWANIE INWESTYCJI
WYNOSI 30 MIESIĘCY (dla dotacji 30% i 60%)
i 36 MIESIĘCY (dla dotacji 90%) OD DATY ZŁOŻENIA
WNIOSKU O DOFINANSOWANIE DO FUNDUSZU.
O ile mogą zmniejszyć się moje wydatki?
Wydatki gospodarstwa domowego, które można zoptymalizować dzięki programowi “Czyste Powietrze” odnoszą się do trzech podstawowych mediów i są to:
– Wydatki na ogrzewanie
– Wydatki na ciepłą wodę użytkową
– Wydatki na energię elektryczną
Te trzy opłaty składają się obecnie na 70% procent całości rachunków potrzebnych do utrzymania domu. Pozostałe to m.in. wywóz śmieci (40zł), opłaty za wodę i ścieki (100 – 150 zł, w przybliżeniu 120 zł) oraz podatek od nieruchomości (0,65 zł/m2). Na potrzeby obliczeń przyjęliśmy wydatki w gospodarstwa domowego na poziomie około 840 zł miesięcznie.
Popatrzmy więc na przykładowy domek jednorodzinny zlokalizowany na terenie Małopolski. Wysokość wydatków za ogrzewanie jest ściśle związana z metrażem i stopniem termoizolacji budynku. Powierzchnia naszego budynku wynosi około 110 m2, co składa się na dwie kondygnacje mieszkalne, czyli przeciętny dom dla czteroosobowej rodziny. Budynek jest nieocieplony, a źródłem ciepła jest stary, niewydajny piec węglowy nie spełniający obecnych norm emisyjnych. Zakładamy, że stolarka okien i drzwi jest nowa, szczelna i nie wpływa na wydajność energetyczną naszego domu.
Jak wynika z obliczeń naszego audytora szacowane wydatki na centralne ogrzewanie to około 4000 zł w skali roku. Wydatki, te zazwyczaj wahają się w przedziale 2500-3500 zł, nie jest to jednak regułą i bardzo często zdarzają się przypadki takie jak ten, gdzie cena znacznie przekracza tę normę. W takim domu, po dociepleniu ścian zewnętrznych i wymianie źródła ciepła wydatki spadają do około 1200-1500 zł rocznie w zależności od źródła ciepła na jakie się zdecydujemy. W naszym przypadku najbardziej opłacalnym rozwiązaniem jest pompa ciepła, która zmniejsza nasze wydatki na ogrzewanie o 238 zł miesięcznie czyli około 25 %. Należy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie nie będzie najlepsze dla każdego rodzaju budynku! Na to jakie źródło ciepła powinniśmy wybrać wpływają również inne czynniki, często indywidualne, dlatego nie należy sugerować się rozwiązaniem dobrym dla sąsiada. Ponadto ceny zainstalowania poszczególnych źródeł ciepła znacznie różnią się od siebie, dlatego zawsze staramy się dobrać jak najlepszy środek, przy danych finansach jakie posiada klient.
Wymieniając piec na nowy, zmniejszamy jednocześnie wydatki na ciepłą wodę użytkową, które w skali roku mogą zmniejszyć się o około 100 – 200 zł, co daje nam dodatkowe 1-2% niższych rachunków. Nie jest to może ogromna suma jednak pamiętajmy, że wydatki te spadają razem z centralnym ogrzewaniem dając nam łącznie oszczędności na poziomie około 2500 – 3000 zł w skali roku. Biorąc więc pod uwagę fakt, że początkowe łączne wydatki kształtowały się na poziomie około 4900 zł, zmniejszenie ich do sumy oscylującej w okolicach 1900 – 2400 zł (w zależności od źródła ciepła) robi wrażenie i zachęca do skorzystania z dotacji.
Zmniejszenie wydatków na ogrzewanie o 2500 zł – 3000 zł jest zmniejszeniem ich o całe 50% – 60% z całości kwoty 4900 zł. Pamiętajmy jednak, że nie każdy budynek potrzebuje docieplenia, nie zawsze stać nas na najlepsze dla naszego domu rozwiązanie, albo istnieje inny czynnik, który nie pozwoli nam na pełną energooszczędność. Niemniej jednak średnie wydatki na ogrzewanie i ciepłą wodę użytkową z jakimi mamy do czynienia od początku trwania naszej działalności zmniejszają się o około 40%, i zazwyczaj oscylują wokół tej liczby.
Trzecim czynnikiem, wpływającym na nasze miesięczne wydatki, który jesteśmy w stanie wyeliminować jest energia elektryczna. Instalując w domu fotowoltaikę, możemy sprawić iż nasz dom będzie wytwarzał tyle energii ile jest w stanie zużyć w ciągu roku (albo nawet więcej!), dzięki czemu staję się on w pełni samowystarczalny. Program Czyste Powietrze przewiduje jednak jedynie pożyczkę na taką instalację, która nie jest często wybieranym przypadkiem, dlatego jeżeli jesteś zainteresowany zainstalowaniem o siebie w domu paneli fotowoltaicznych przeczytaj więcej o programie:
4 kroki do dotacji:
-
Audyt energetyczny – ocena energetyczna budynku jest jednym z podstawowych dokumentów potrzebnych przy składaniu wniosku o dotację. Jest to ocena aktualnego stanu technicznego budynku pod kątem ilości zużywanej przez niego energii. Obejmuje ona inwentaryzację i określenie aktualnych właściwości cieplnych budynku. Następnie audytor proponuje sposoby w jakie tę energię można zaoszczędzić. Ostatnim etapem jest pomoc w wyborze metody oszczędności energetycznej, która jest najbardziej optymalna, a co za tym idzie najbardziej opłacalna dla klienta.
-
Wypełnienie wniosku – kolejnym krokiem do dotacji jest wypełnienie wniosku o dofinansowanie. Okazuje się to często bardziej skomplikowana niż mogłaby się wydawać. Dzieje się tak, ponieważ na wysokość dofinansowania wpływa określona liczba wymogów, takich jak dochód, ilość członków rodziny w gospodarstwie, wyniki audytu energetycznego oraz pozostała dokumentacja często niejasna dla osób bez odpowiedniej wiedzy technicznej i finansowej. Bardzo częstym problemem jest przeliczenie dochodu na ilość członków gospodarstwa domowego. Kwestia ta może być elastycznie dostosowywana do potrzeb klienta i na jego korzyść, z czego wnioskodawcy często nie dają sobie sprawy. Dochód taki można rozliczyć zazwyczaj na kilka różnych sposobów, w granicach zgodności z regulaminem, a następnie wybrać optymalny. Innym problemem jest uzupełnianie wniosku od strony technicznej budynku bez odpowiedniej wiedzy (klienci bardzo często mylą wskaźniki wpisując je w nieodpowiednie miejsca).
-
Wymiana kotła na nowy i docieplenie budynku – po przeprowadzeniu audytu i wypełnieniu wniosku przychodzi czas na rozpoczęcie procesu wymiany kotła. W tym momencie należy znaleźć odpowiednią firmę wykonawczą, która nie przekroczy kosztów objętych programem. Poza nowym kotłem dotacja obejmuje również docieplenie budynku, które w większości rozpatrywanych przez nas przypadków również jest konieczne do zwiększenia wydajności energetycznej domu.
-
Rozliczenie dotacji
W czym możemy ci pomóc?
-
Realizacja audytu energetycznego
-
Konsultacja dotycząca wypełnienia wniosku
-
Nadzór nad procesem wymiany kotła i docieplenia – pomoc w znalezieniu firmy w cenie mieszczącej się w przedziale, który obejmuje dotacja; przygotowanie kosztorysów i optymalizacja kosztów; nadzór nad realizacją procesu (terminowość, zgodność z wymaganiami)
-
Rozliczenie dotacji
Ważne terminy
-
Realizacja programu: lata 2018-2029 r.
-
Podpisywanie umów do: 31.12.2027 r.
-
Zakończenie wszystkich prac objętych umową do: 30.06.2029 r.
-
Dotacje rozliczane są w terminie 90 dni od daty złożenia wniosku.
-
Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym. Oznacza to, że wnioski można składać w dowolnym momencie w trakcie trwania programu, a dotację rozliczane są w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku. Należy pamiętać, że okres składania wniosków trwa do roku 2027, natomiast kolejne dwa lata będą wyłącznie okresem wydawania dotacji oraz podpisywania i rozliczania umów. W programie przewiduje się krótkie przerwy techniczne, pozwalające na wprowadzanie ewentualnych aktualizacji do Programu.
Zobacz popularne pytania:
http://energiaplus.org.pl/faq-najczesciej-zadawane-pytania/